Odgovor na pitanje koji će ti pomoći da napišeš knjigu, a zatim i da je prodaš

March 12th, 2021 by Snežana Ivaneža Mavrenović

Već dugo „pišeš“ tu knjigu, ali je tvoja tastatura često prekrivena prašinom. Svi u tvom okruženju znaju da pišeš. Ti ljudi su nekad negde čuli ili pročitali tvoje reči i sada nestrpljivo čekaju tvoj prvi roman. Svakog dana dobijaš pitanja kada mogu da očekuju prvo izdanje? Krenuo je i pritisak u glavi. Ti pokušavaš… I ne odustaješ. Čini ti se da je nedelja najbolji dan za pisanje. Kada ponedeljkom i utorkom ne ide, ustaješ od stola i obećavaš sebi da ćeš nastaviti u sredu. Do srede zaboravljaš ono od nedelje, pa moraš ponovo da čitaš te stranice. Onda uočavaš „greške“ i odmah se javlja nesigurnost – „možda ja nemam talenat za pisanje“. Ali, čekaj. Vreme je da odgovoriš sebi na pitanje koje će ti pomoći da napišeš knjigu, a zatim da istu i prodaš.

Prvo želim da odgovorim na tvoje „možda ja nemam talenat za pisanje“. To nije slučaj, mozak te vara! Često su ljudi poput tebe veoma talentovani, ali nemaju disciplinu. Zato te uveravam da će ti odgovor na ovo pitanje promeniti način razmišljanja.

Koje je tvoje ZAŠTO?

Sedi, zaustavi vreme, razmisli.

Šta je to što te „gura iz kreveta“ da ustaneš u pet ujutru i na primer – pišeš? Šta je to što te tera nakon dva meseca pauze da nastaviš da trčiš posle 15og minuta? Koji je to razlog koji će te držati na nogama i pružiti snagu da se boriš čak i kada su svi iz tvog okruženja protiv tebe? Pisao/la ti ili radio/la nešto drugo, jasno je da ti je potrebno dovoljno jako ZAŠTO inače ćeš odustati na prvoj prepreci.

U razgovoru sa čitaocima koji su kupili „Priručnik za buduće pisce“ shvatila sam da skoro niko još uvek nije završio svoj prvi roman. (Što je sasvim u redu, jer ovaj priručnik služi i onima koji imaju završenu knjigu i onima koji je nemaju.) Međutim, moji sagovornici najveći problem imaju sa disciplinom i sa teškoćom svakodnevnog pisanja. Kada bih pitala zašto je to tako, objasnili bi mi da imaju osećaj „da je gotovo nemoguće pisati svaki dan, da je nemoguće biti stalno inspirisan“.

Potpuno su u pravu kada kažu da je nemoguće biti stalno inspirisan (bar u mom slučaju), ali prave veliku grešku kada kažu da je nemoguće pisati svaki dan.

Na konsultacijama sam pitala buduće pisce zašto pišu. Kada bih dobila odgovor „zato što volim“, zamolila bih ih da razlog potraže duboko u sebi. Dakle, sedi i dobro razmisli, jer će ti upravo odgovor na ovo pitanje pomoći da kasnije prodaš te iste knjige koje pišeš. Prvo će ti pomoći da završiš tu knjigu, a zatim će ti pomoći da je i prodaš.

Pokazaću na primeru koje je moje „zašto“. Svako jutro se budim kako bih zapisivanjem tuđih životnih priča podigla svest o problemima u društvu. Prenosim emocije, utiske, sećanja, izraze lica. Osećam nalet životne energije dok zapisujem priče ljudi koje upoznajem i koji nesebično svoja sećanja dele sa mnom u nadi da će se njihov glas na taj način čuti daleko. Verujem da moje knjige šalju snažnu poruku i da izazivaju emocije kod čitalaca. Zato što verujem u to što radim. Ja verujem da utičem na druge i da pravim promenu. Utisci mojih čitalaca su moja potvrda da sam u pravu. Kada zamišljam sebe u budućnosti, vidim kako potomcima pokazujem svoje knjige i izgovaram: ovo je ono u šta mama veruje.

Sada ću ti pokazati na koji način prava poruka može da utiče na prodaju proizvoda. Iskren odgovor na pitanje „zašto“ može te dovesti do neverovatnog uspeha.

O tome koliko je važno da znamo razlog zašto nešto radimo najviše sam naučila iz knjige Simon Sineka „Start with why“ (pretpostavljam da na Balkanu postoji i prevod ove knjige). Primer koji sam zapamtila tiče se načina na koji kompanije prezentuju svoje proizvode. Pogledaj razliku u porukama iz ova dva primera:

Prvi primer: „We make great computers. They’re beautifully designed, simple to use and user-friendly. Wanna buy one?“

Drugi primer: Apple: „Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly. And we happen to make great computers. Wanna buy one?“

Umesto da stalno objašnjavaš šta prodaješ (uzećemo kao primer knjige), moj savet je da se obratiš ljudima i objasniš zašto to radiš. Zašto pišeš?

U knjizi „Rich Dad Poor Dad“ Robert T. Kiyosaki daje snažan primer žene koja sanja o plivanju za američki olimpijski tim. Ona svako jutro ustaje u četiri kako bi plivala tri sata pre nego što ode u školu. Ovo je priča o ženi koja se odrekla uživanja sa prijateljima u slobodno vreme, dobrog dela sna i još mnogo toga. Šta mislite, šta mu je odgovorila na pitanje koje je njeno zašto?

„I do it for myself and the people I love. It’s love that gets me over the hurdles and sacrifices.“

Pogađa pravo u centar: ona to radi zbog sebe i zbog ljudi koje voli! Najbolji način da pokaže ljubav prema sebi i voljenima je da se bori za ono u šta veruje.

Ukoliko ne znaš odakle da počneš i sve što želiš ti trenutno zvuči komplikovano, mislim da je sjajno ako za početak pronađeš svoje „zašto“.

* Javi mi putem mejla ili društvenih mreža da li ti je ovaj tekst bio od pomoći.

* Ukoliko želiš da objaviš knjigu, a ne znaš kako – toplo ti preporučujem „Priručnik za buduće pisce“.

Snežana Ivaneža Mavrenović